ζωγραφική

Νίκος  Γαβαλλάς

gavallas.gr


                                                                                                     

                                        Α' όψη                                                                                                                                        Β' όψη (Barcode side)

“BARCODE-THEATER DRACHMA”

 

ΠΡΟΤΑΣΗ ΓΙΑ ΕΝΑ ΝΟΜΙΣΜΑ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΔΡΑΧΜΗΣ

 

Από την oμαδική έκθεση « Με μια δραχμή στην τέχνη»

 

Φεβρουάριος 2011

 

TITANIUM YIAYIANNOS GALLERIE

 

Barcode - Theater Drachma

 

Πρόταση σχεδιασμού νομίσματος ή σήματος νομισματικής αξίας (δραχμής) στην οποία αξιοποιείται η χρήση γραμμικού κώδικα με τρόπο που συμβάλλει σε πολλαπλά επίπεδα με τους συμβολισμούς και τα μηνύματα του, καθώς και τη χρήση αυτού  σε άλλες ιδέες.

 

Το νόμισμα είναι κυκλικής μορφής και στην πρώτη του πλευρά είναι ανάγλυφα χαραγμένο το κοίλον διαζώματος αρχαίου θεάτρου, το κέντρο και η διάμετρος του οποίου αντιστοιχούν σε αυτά του νομίσματος (στην εκδοχή αυτή είναι το πρώτο διάζωμα του αρχαίου θεάτρου της Επιδαύρου όπου αποτυπώνονται μερικώς και τα υπολείμματα της σκηνής). Στην πλευρά της σκηνής απέναντι από το κοίλον, αναγράφεται η αξία – μία δραχμή.

Στο νόμισμα, στην δεύτερη πλευρά (θα μπορούσε να είναι ανεξάρτητη πρόταση άλλου νομίσματος) δημιουργείται σχηματικά η μορφή του αρχαίου Ελληνικού θεάτρου από τμήματα ομόκεντρων κυκλικών γραμμών (τόξων) διαφορετικού πάχους που αναπτύσσονται ακτινικά και σε αντίστοιχους τομείς με αυτούς του θεάτρου.

Οι ακτινικές αυτές γραμμές και τα πάχη τους έχουν παραχθεί από πρότυπο δισδιάστατου γραμμικού κώδικα τύπου Codablock-F (κώδικας που εξυπηρετεί καλύτερα, θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν και άλλα μοντέλα line ή 2D κώδικα).

Οι τομείς του θεάτρου έχουν χωριστεί σε τέσσερεις ομάδες (στην εκδοχή αυτή, θα μπορούσε να ήταν περισσότερες ή λιγότερες) που αντιστοιχούν σε ισάριθμα ρητά αρχαίων Ελλήνων σχετικά με τις έννοιες χρήμα-αξίες-πλούτος. Οι αντίστοιχοι γραμμικοί κώδικες αποτελούν μετατροπή των ρητών σε γραμμικό κώδικα (οι παράγωγοι χαρακτήρες των κωδίκων πρέπει να είναι στα λατινικά, όπως αντίστοιχα είναι και οι παραγόμενοι από αυτούς τους κώδικες χαρακτήρες (λόγω της μη ύπαρξης μέχρι  στιγμής αντίστοιχου Ελληνικού προτύπου κώδικα). Η αξία του νομίσματος αναγράφεται με κώδικα που τα όριά του δημιουργούν το σχήμα του αριθμού της αξίας ενώ ο περιεχόμενος κώδικας αντιστοιχεί στην αξία ολογράφως. Το έργο (ή μακέτα του νομίσματος ή και το τελικό νόμισμα) μπορεί να διαβαστεί με ενιαίο τρόπο εύκολα με 2D scanner, αλλά και ανά μία γραμμή-ακτινικά με απλό line scanner.

Η αρχική και επεξηγηματική εκδοχή του έργου πρόταση για νόμισμα (δραχμή) επισυνάπτεται σε σχέδιο με τίτλο «Barcode-Theater Drachma».

Στην ιδέα αυτή ο γραμμικός κώδικας χρησιμοποιείται ταυτόχρονα με τρείς τρόπους (τρία επίπεδα συμβολισμού), πρώτον με την γενικότερη έννοια της πληροφορίας και ειδικότερα της ψηφιακής καταδεικνύοντας την ουσιαστική και σύγχρονη αυτή αξία επάνω  σε αντικείμενο - που αντιπροσωπεύει αξία, δεύτερον παράγοντας σχέδιο (στην συγκεκριμένη περίπτωση το θέατρο, με την μεγάλη συμβολική του αξία στο θέμα) και τρίτον μεταφέροντας  ψηφιακή πληροφορία, που είναι και η  φυσική του ιδιότητα (στην περίπτωση αυτή τα ρητά που αφορούν σε χρήμα - αξίες - πλούτο)

Η παραπάνω ιδέα άρχισε να υλοποιείται την Άνοιξη του 2010, και παρουσιάζεται επισήμως στις 17-01-2011 στην γκαλερί TITANIUM στην ομαδική έκθεση με τίτλο “Με μια δραχμή στην τέχνη”.

Σχετικά με τις παραπάνω ιδέες σχεδιασμού νομίσματος μπορώ να επισημάνω τα εξής:

 α) Μετά από έρευνα σε νομισματικά μουσεία, σχετικά βιβλία και διαδίκτυο έχω την βεβαιότητα  ότι: η πρώτη (ανάγλυφη πλευρά) και η δεύτερη (Barcode side), ανεξαρτήτως η κάθε μία, είναι απολύτως πρωτότυπες και δεν έχουν παρουσιασθεί ποτέ μέχρι σήμερα σε κανένα νόμισμα.

 β) Σχετικά με την δεύτερη πλευρά στην οποία το στοιχείο του γραμμικού κώδικα χρησιμοποιείται με τρείς τρόπους (επίπεδα συμβολισμού), με το κάθε επίπεδο να έχει απόλυτη σχέση και αναγκαιότητα με το παρουσιαζόμενο θέμα (σύγχρονη νομισματική αξία και  ειδικότερα η δραχμή), πιστεύω ότι η χρήση οποιουδήποτε μοντέλου γραμμικού κώδικα (line, 2D) όταν  με το σχήμα του μορφοποιεί μία εικόνα και ταυτόχρονα μεταφέρει ψηφιακό μήνυμα (για οποιοδήποτε θέμα και όχι μόνο για νομισματική αξία) θα πρέπει (ο γραμμικός κώδικας) να έχει σχέση και αναγκαιότητα ύπαρξης γιά το θέμα, ιδιαίτερα και στο γενικότερο πρώτο επίπεδο συμβολισμού,  γιατί αλλιώς θα είναι μία περιττή πληροφορία που θά εκτρέπει το θέμα και δεν θα προβάλλει ολοκληρωμένα  μία ιδέα.

Παραθέτω ενδεικτικά μερικά παραδείγματα που αν δεν  χρησιμοποιηθούν σωστά αξιοποιώντας την χρήση γραμμικού κώδικα και στα τρία επίπεδα συμβολισμού κινδυνεύουν να παραμείνουν στείρα με περιορισμένου εύρους μήνυμα :

Έδρανα βουλής, κερκίδες γηπέδου, ακτίνες ήλιου, ηχητικά κύματα, ραδιοκύματα, ράγες τραίνου, ζάντες αυτοκινήτου, κυματισμοί νερού, δομικά στοιχεία  κτισμάτων, έλικες αεροπλάνων, προπέλες σκαφών, φτερά ανεμόμυλου, ρίγες ζέβρας και άλλα. Για όλες τις παραπάνω ιδέες - χρήσεις υπάρχουν οι  κατάλληλες και εποικοδομητικές λύσεις.  

  

                                           

 

                                                                                                        Νικόλαος Μ. Γαβαλλάς


Επεξήγηση γραμμικού κώδικα



Copyright © 2015. All Rights Reserved.